Monday, October 10, 2011

Dokumen & Proses untuk Beli Rumah


Intermediate Lot, Cassia Unit, Bandar Putera 2, Klang


Alhamdulillah.. sedikit update pasal Bandar Putera 2, Klang..
Kami telah sign Sale & Purchase Agreemetn (S&P) 2 minggu lepas..

Payah jugak nak beli rumah ni ek..
Macam2 nak kena buat..
Macam kami yang beli rumah direct dari developer..
Proses dia lain dari beli direct dengan owner (rumah 2nd hand)

K, saya terangkan satu².. apa yang perlu korang buat..
Untuk beli rumah..

  1. Pergi ke Sales Office Developer, dalam case saya.. Saya pergi IOI Proporties Sales Office di Bandar Puteri, Klang. Buat apa pergi sana? Pergi tengok specification rumah dan yang paling penting bayar deposit! Untuk rumah Cassia ni, kami perlu bayar deposit RMxxxx. Deposit ni bergantung pada developer.. Ada yang xnak deposit.
  2. Then, kita kena cari bank untuk buat housing loan. Selalunya, developer akan bagi contact person panel² bank yang dah familiar dengan developer. Macam kami hari tu, kami silap sebab hantar document² ke satu bank je ..Maybank. Kteorang beria² la mengharapkan bank tu... sekali.......kena tipu!! Nak tolong orang Melayu... diorang boleh macam tu. Dah nak dekat sebulan, setelah offer letter yang mengatakan loan kami dah approved.. barula banker tu cakap..
    "Pn Nurul, ada masalah sikit la.. lawyer bank x boleh include dalam housing loan"
    ...saya tanya berapa cost nya?
    "lebih kurang RMxxxx" bukan sikit-sikit..
    ...Fuhhhh!~ baru sekarang nak cakap? Ingat sikit ke Rm Xk tu? saya dah geramm sangat².. Xcukup dengan tu.. kebetulan saya tergerak hati nak tanya.. "Berapa Maybank offer BLR ek", kalau ikut offer dia dalam advertisement 2 tahun pertama BLR= -2.45, Tahun 2-3: BLR -2.3, tahun ke-4 dan ke atas: BLR= -2.2. Ni yang dijanjikan sebelum kami isi loan form tu.. Korang nak tau apa jawapan nya masa saya tanya bila offer letter dah keluar? "-2.2" sepanjang 40 tahun. Bila saya tanya, dulu Maybank offer lain..sekarang kenapa lain? Diorang boleh jawab "Offer tu dah x valid" haishhhhhhhhhhh... Geram sangat². Kalau xboleh bagi, janganla tulis dalam kertas tu.. xpayahla bagi janji² manis.. Last², lepas tu baru kami cari bank lain... "HSBC Amanah". Banker dia sangat baik.. Dan diorang dah offer kami BLR: -2.45 sepanjang 35 tahun. Sangat² puas hati. MRTA&lawyer bank termasuk dalam housing loan tu. Tapi dah lewat sikitla.. Sebab developer hanya bagi 95 hari untuk kami settlekan semua.. Kalau bank lambat release 1st payment, kami akan kena penalty 10%. Ayooo! sekarang ni kena kejar sebelum 95 hari tu. Ohhh ya! dokumen yang perlu disediakan setiap seorang (Kalau korang buat loan 2 nama) :
    Salinan IC, EPF Statement (KWSP), EA Statement, Bank Statement yang menunjukkan gaji korang masuk tiap2 bulan dan Slip gaji 3 bulan.
    Dah confirm bank mana korang select, terus bagi tau lawyer developer untuk diorang sign S&P.
  3. Step seterusnya, sign S&P. Adeh, banyak betul salinan & document yang perlu di sign dan initial.
  4. Lepas ni, kalau S&P Agreement tu dah siap diproses, kami perlu ke KWSP untuk withdraw EPF. Lepas tu bayar balance deposit pada developer. Lepas tu, barula settle semuanya...
Alhamdulillah. semoga Allah permudahkan segalanya...

Ha, ni dia gambar rumah contoh Bandar Putera 2. Xsabar pulak nak tunggu rumah ni siap..

Master bedroom

Bilik

Toilet, master bedroom

Tangga untuk ke tingkat atas

Hall, tengokla si kecik tu.. bukan main suka

Dapur

Bilik

Laman belakang rumah

Dapur

10 comments:

  1. Tahniah! Saya dpt loan dari HSBC.. mmg sangat membantu.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Waa dah ada HSBC panel dah dulu aku takder pon hmm.. Saya Apply pakai Maybank Islamic kat bukit tinggi terus dapat.. tapi setahu aku BLR tue bergantung pada Bank Negara hmm.. aku apply 30 tahun 90% loan.. kalo ikut gambar kat belakang dapur tue kat corner skit umah aku la tue hahaha..

    ReplyDelete
  4. Maybank mmg damn... tp dh sain agreement xleh wat ape dhh.. loan 36 tahun BLR -2.2 RM1,262/bln...

    ReplyDelete
  5. Hi...future neighbourhood selamat berkenalanmmm

    ReplyDelete
  6. Halo,
    Saya Mark Wilmer, pemberi pinjaman kredit pribadi
    meminjamkan kesempatan seumur hidup.
    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda?
    Anda telah ditolak oleh
    bank dan lembaga keuangan lainnya?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana untuk Individu
    membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
    untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan loan.So menghubungi kami hari ini melalui email:
    (worldwideloaninternational@gmail.com)

    peminjam DATA

    1) Nama Lengkap: .............................. ............... ..........
    2) Negara: .............................. ................ ........... ..
    3) Alamat: .............................. ................ ............
    4) Negara: .............................. ................ ................
    5) Jenis Kelamin: .............................. ................ .............. ....
    6) Status Pernikahan: .............................. ............... ....
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .. .....
    8) Nomor Telepon: .............................. ............... ...
    9) Posisi Saat di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................. ...............
    11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .............................. .......
    12) Durasi Pinjaman: .............................. ............... ...
    13) Tujuan Pinjaman: .............................. ..............
    14) Agama: .............................. ................ ..... .....
    15) Apakah Anda menerapkan sebelum ........................ .........

    Terima kasih,
    Mark Wilmer

    ReplyDelete
  7. Halo, saya Mr Recardo, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu peluang pinjaman. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Recardoroland.loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda membutuhkan serius pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% .HURRAY !!! Hal ini hampir mendapatkan untuk mengakhiri tahun ini dan kami berada di Chloe Firm Pinjaman, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.

    Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email {} dianawhiteloanfirm@gmail.com

    Informasi Peminjam:
    Nama Lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor Cell Phone: ________


    DIANAWHITELOANFIRM
    (dianawhiteloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  9. Saya Miller Smith, pemberi pinjaman pribadi dari PINJAMAN CEPAT PERUSAHAAN, "Mengelola solusi Direktur Kredit, saya bersedia untuk meminjamkan pinjaman dengan tingkat bunga 2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan komersial dan swasta mulai dari $ 6,000.00 dolar untuk maksimal $ 500.000,00 dolar dengan jangka waktu pinjaman 1 sampai 25 tahun, Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kami menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman konsolidasi utang, modal ventura, pinjaman usaha, pinjaman pendidikan, kredit rumah atau "pinjaman untuk Alasan The! Namun, metode kami, menawarkan Anda kesempatan untuk menyatakan pinjaman jumlah yang dibutuhkan dan juga durasi yang Anda mampu, kami sangat bersertifikat dan terdaftar, kami berdua diasuransikan keamanan maksimum pinjaman prioritas utama kami, Kami menggunakan transfer bank dalam pengiriman pinjaman untuk banyak klien kami dan itu akan mengambil jangka waktu maksimum 24 JAM kerja dan Anda menjamin untuk mendapatkan didanai, Jika Anda tertarik, silakan isi keluar Peminjam pinjaman Aplikasi dan mengirimkannya kembali kepada kami untuk Proses lebih lanjut. email: milsmith@gmail.com

    Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
    Nama Lengkap (s):
    Usia:
    Alamat jalan:
    negara:
    Nomor kontak:
    Jumlah Pinjaman Diminta:
    Pinjaman Tujuan:
    Durasi Pinjaman:
    Status Pekerjaan:

    Kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.
    Hormat kami
    perusahaan pinjaman cepat.

    ReplyDelete
  10. Assalamu'alaikum wr wb,

    Jika bank anda mengatakan tidak untuk anda untuk pinjaman, di sana adalah tempat asli di mana anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin merekomendasikan sebuah organisasi pinjaman islam saya menemukan online untuk semua saudara-saudara muslim dan saudari yang sedang mencari pinjaman cepat untuk cepat menyelesaikan masalah yang mendesak. Saya mendapat pinjaman sebesar Rp800.000.000.00 aku digunakan untuk merenovasi sekolah saya dan yang lainnya onece aku digunakan untuk memperluas pabrik pengolahan makanan. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya merekomendasikan mereka karena ada begitu banyak palsu pinjaman perusahaan online. Saya diarahkan kepada mereka oleh kakak saya yang juga mendapat pinjaman dari mereka. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan bahwa mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti kebanyakan western pinjaman perusahaan itu adalah palsu. Jadi saya mengajukan pinjaman tanpa jaminan agunan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum Islam dan peraturan yang berlaku. Tidak ada jaminan yang dibutuhkan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka pinjaman proses cepat dan sederhana. Tapi Anda harus bisa meyakinkan mereka bahwa anda akan membayar kembali pinjaman. Saya ingin menyarankan semua muslim sejati ke kontak Email mereka: (islamicloanempowerment@gmail.com)

    Wassalamu alaikum wr wb.

    ReplyDelete