Monday, October 10, 2011

Aktiviti Menggulung poppia..

Huhu, buat pertama kalinya saya buat poppia goreng sendiri..
Eh bukan sendiri.. menolong je, MIL yang buat intinya, saya tolong kacau & gulong je..
Senang je.. Selalu saya main beli je, sbb makan pun xla banyak sangat..

Tapi aritu, saya tolong MIL buat..
Boleh try..senang sangat!

Bahan²:
1. Udang kering
2.bawang
3. taugeh
4.carrot
5.sengkuang
6. kulit poppia
7. putih telur

Cara²:

1. Blend Bahan 1&2, letakkan sedikit garam..
2. hiris nipis2 carrot,& sengkuang..lepas tu masukkan dalam udang kering & bawang yang dah ditumis tadi
3. Then, masukkan taugeh.. Dah siap intinya :D
4. Lepas tu..gulungla inti dalam kulit dia tadi.. untuk lekatkan.. letakkan sikit putih telur..
5. Dah siap sesi menggulung2.. korang gorengla poppia tu.:D

masukkan inti dalam kulit poppia

tutup kiri kanan dia..lepas tu gulung sampai hujung

last sekali, lekatkan guna putih telur

Sos poppia:

Yang ni saya failed nak buat. Buat mesti xjadi. huhu. Mak mertua saya kata..senang je. Masukkan cili kering dalam 5-6. Pastu masukkan sos cili,air & gula. Masak lama2, gula biar banyak ckit. Saya buat xjadi, jadi terpedas sangatla.. rasa tu terlebihla.. nantila..kena tuntut ilmu betul2..hehe

Gambar selingan..huhu:P mama gulung poppia, dia pun nak peluk mama jugak...:D

No comments:

Post a Comment