Thursday, July 14, 2011

Nak tingkatkan penghasilan susu

Berdasarkan pengalaman dan pembacaan saya.. selama setahun 8 bulan
Tolak... Imran start xnak EBM 2 bulan... so, dalam masa setahun 6 bulan ni..

Saya x pernah amalkan apa2 pil untuk tingkatkan susu..
Macam milk booster.. atau apa2 yang lain..
Saya cuma amalkan minum susu & oat tiap2 pagi..dan petang.. dan banyakkan minum air masak
Consistent pump 3x sehari.. (Pukul 10, pukul 2, pukul 4.30)
Alhamdulillah.. Saya dapat bekalkan imran susu EBM cukup untuk keperluan dia..

Imran bagi saya, boleh dikategorikan kuat susu jugak..masa umur dia bawah 6 bulan dulu
Dia boleh habiskan 8 bottles x 3Oz..= 24 oz.. Kadang2...27 Oz dia boleh habiskan..
Saya takut jugak x cukup...tapi alhamdulillah.. Allah dah bantu saya..
Pernah ada satu ketika..tiba², susu kurang..
Tapi saya tingkatkan sesi pumping dari 3x ke 4x... Alhamdulillah.. lepas seminggu..jadi normal semula.. :D

Bila kita bersama baby, bagi seberapa banyak direct BF sebanyak yang mungkin..
Yang penting niat kita kena betul.. Nak berikan yang terbaik untuk anak2 kte..
So, jangan pikir sangat.. cukup ke susu.. Pikir nak campur dengan susu apa..
Jangan pikir langsung pasal formula milk..

Kat bawah ada beberapa panduan untuk tingkatkan susu..
Saya ambik dari Majalah Pa&Ma July 2011..
Selamat membaca.. harap2 dapat membantu..




No comments:

Post a Comment