Thursday, June 11, 2009

Minggu ke-19 kehamilan

Minggu ke 19 Kehamilan

weyhehe...seronoknyaa....dah 4bulan lebih...bulan depan dah 5bulan:D alhamdulillah.. Start last week, saya dah rasa baby gerak2...mula2, ingatkan perut ni yang bunyi2 ke..huhu..rupanya mama kata, ayang dah boleh rasa..best sangat2. Saya dah boleh rasa, dia cuit2...!! Tapi ibunya je yang boleh rasa, ayahnya belum boleh rasa lagi baby tendang2:D " jeleslaa en apis kte;) "

Jom kte tengok review dari " little miracle " blog.

"Pada minggu ini, bayi mula diselaputi oleh satu lapisan keputihan berminyak yang dinamakan vernix. Vernix menolong memelihara kulit bayi dari geseran dan cakaran. Dibawahnya, terdapat bulu-bulu yang sangat halus yang dinamakan lanugo. Buah pinggang sudahpun berfungsi secara aktif dan sudahpun mula mengeluarkan urin. Urin ini akan menjadi sebahagian dari air ketuban. Pendengaran bayi juga sudah matang. Ia sudah dapat membezakan pelbagai suara dan sudah dapat mengenali suara ibunya.

Otak bayi sekarang mempunyai berjuta-juta saraf yang menolong otot berkomunikasi dengan otak bayi. Dia sudah pandai membuat pelbagai pergerakan sendiri seperti menghisap jari, mengerakkan kepala dan menendang.

Ibu mungkin sudah merasai pergerakkan bayi pada minggu ini tapi bagi anak sulung, ia mungkin mengambil masa 2 minggu lagi. Pada masa ini juga, jantina bayi dapat ditentukan dengan jelas melalui Scan Ultra-bunyi."

2 comments:

  1. alaa.. aunty il pon nak rase tendang2 gak..
    bby lom lasak lg tu.. suh mummy dia tgk katun slaloo.. mesti bby suke nnti dia leh tendang2 =)

    ReplyDelete
  2. salam singgah x hengat dtg dari blog mana dah ni..hehehe...welkam to the memboncet club ye...congates...

    ReplyDelete